Poradniki

Rozmowa kwalifikacyjna – nie taki diabeł straszny

Wiele poradników, które masz okazję przeczytać podaje wskazówki i gotowe szablonowe rozwiązania dotyczące właściwego zachowania się i przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej. Odbiegając od schematu nie podam Ci gotowych rozwiązań, ani też odpowiedzi, a jedynie pewien kierunek myślenia, który pomoże Ci dobrze przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Rekrutacja jest bardzo złożonym procesem, na który składa się wiele etapów, każdy z nich jest równie ważny. Tak jak odpowiednie przygotowanie dokumentów aplikacyjnych otwiera drogę do zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, co stanowi połowę sukcesu w zdobyciu wymarzonej pracy, tak drugą połowę sukcesu stanowi wrażenie jakie po sobie pozostawisz wychodząc z rozmowy.

Rynek pracy zyskuje coraz bardziej świadomych kandydatów, zdających sobie sprawę, że dzisiaj nie wystarczy mieć odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, ale żeby zostać zauważonym przez potencjalnego pracodawcę trzeba umieć się przebić i wyróżnić spośród innych kandydatów.

Posługując się językiem sprzedażowym można powiedzieć, że:

Rozmowa kwalifikacyjna = rozmowa handlowa

Osoba poszukująca pracy = handlowiec sprzedający siebie

Cel rozmowy kwalifikacyjnej = zdobycie stanowiska pracy, o które się ubiegasz

Reasumując, rozmowa kwalifikacyjna to nic innego jak rozmowa handlowa, której celem jest sprzedanie siebie, swojego doświadczenia, umiejętności i wiedzy, pokazanie przyszłemu pracodawcy, że znasz aktualne/przyszłe problemy jego firmy i potrafisz zwiększyć jej wartość na rynku poprzez ich rozwiązanie, a zatem zatrudnienie właśnie Ciebie stanowi dla potencjalnego pracodawcy korzyść wynikającą z zaspokojenia jego potrzeby.

Krótko mówiąc, przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej i zastanawiając nad swoimi umiejętnościami i doświadczeniem zawodowym, warto rozpatrywać je w kategoriach: cech, zalet i korzyści gdzie:

Cechy to: elementy charakteryzujące produkt, w tym przypadku nas samych, decydujące o tym jacy jesteśmy. Przykładem może być nasze doświadczenie np. w branży handlowej.

Zalety to: praktyczne zastosowanie cech, np. praktyczne wykorzystanie umiejętności sprzedażowych w handlu.

Korzyści to: zyski jakie osiągnie potencjalny pracodawca, dzięki zaspokojeniu jego potrzeb. Pracodawca nie kupuje Twojego „bogatego” doświadczenia zawodowego, ale korzyści, a więc rozwiązania jakie możesz zaproponować jego firmie w oparciu o swoje doświadczenie zawodowe np. pozyskanie nowych, kluczowych klientów i rozbudowanie struktur sprzedaży w firmie.

Szansa czy pakt z diabłem? Czyli o czym należy pamiętać wybierając się na rozmowę rekrutacyjną.

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu miał okazję uczestniczyć w rozmowie kwalifikacyjnej, nawet jeśli bezpośrednio nie dotyczyła poszukiwania pracy, a przyjęcia na wymarzony kierunek studiów tak samo wymagała od nas wcześniejszego przygotowania.

Przygotowując się do rozmowy trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach, które wydają się być powszechnie znane, a mimo to wśród kandydatów uczestniczących w rozmowach nadal obserwujemy powielanie tych samych błędów, często znacznie wpływających na ich ocenę podczas spotkania z rekruterem.

Przypomnijmy krótko te zasady:

  1. Umawiając się na spotkanie odpowiednio się do niego przygotuj, pamiętaj to Ty masz w ciągu najbliższej godziny przekonać osobę rekrutującą, że jesteś najlepszym kandydatem na rekrutowane stanowisko, przeanalizuj szczegółowo swoje dokumenty aplikacyjne i zastanów się, co chcesz na swój temat powiedzieć w kontekście wymagań stanowiska, na które aplikujesz.
  2. Dokładnie zapisz sobie datę i godzinę spotkania oraz nazwisko osoby rekrutującej. Często w dużych firmach, gdzie jednocześnie projekty rekrutacyjne prowadzi kilka osób trudno jest dotrzeć do właściwej osoby, jeśli kandydat nie pamięta nazwiska rekrutera, z którym był umówiony.
  3. Zorientuj się wcześniej, gdzie ma odbywać się rozmowa, żeby dotrzeć na nią kilka minut przed czasem, spóźnianie się na rozmowę jest nie do przyjęcia, podobnie jak pojawienie się dużo przed czasem. Rekruter ustalając terminy spotkań ma napięty harmonogram i należy szanować jego czas.
  4. Strój na rozmowę kwalifikacyjną powinien być schludny i elegancki, ale  niewyzywający. Podobnie makijaż w przypadku kobiet powinien być dyskretny. Pamiętaj, zanim rekruter zamieni z Tobą kilka zdań pierwsze wrażenie uzyskujesz dzięki swojemu wyglądowi. Jeśli znasz firmę do której aplikujesz może warto dowiedzieć się wcześniej, jaki obowiązuje w niej kanon stroju tzw. dress code.
  5. Bądź sobą podczas rozmowy. Wyuczone regułki i szablonowe odpowiedzi na pytania wyczytane w poradnikach nie mają nic wspólnego z Twoim doświadczeniem i umiejętnościami. To Ty znasz siebie najlepiej i wiesz co potrafisz, przeanalizuj dokładnie swoje doświadczenia i umiejętności i opowiedz o nich podając konkretne przykłady ze swojego życia na ich potwierdzenie.

 

Diabeł tkwi w szczegółach – czyli etapy rozmowy kwalifikacyjnej

Jak mówi stare przysłowie trening czyni mistrza, trudno się z tym zdaniem nie zgodzić. Może jednak warto oprócz chodzenia na rozmowy rekrutacyjne, żeby oswoić się z nimi, bardzo dokładnie przeanalizować etapy rozmowy o których mowa poniżej. Pozwoli nam to zniwelować stres i obawy co nas czeka i być pewnym, że możemy w dużym stopniu przewidzieć scenariusz rozmowy i pytania, jakie może nam zadać osoba rekrutująca.

CO NAGLE TO PO DIABLE - ETAP I

ZEBRANIE INFORMACJI O FIRMIE/PRACODAWCY/PRODUKTACH

Często zdarza się, że kandydat przychodzi na rozmowę i nic nie wie na temat firmy do której aplikuje. Taka sytuacja wynika z dwóch powodów: po pierwsze kandydat wysyła wszędzie swoje dokumenty aplikacyjne i po zaproszeniu na rozmowę nie do końca pamięta, gdzie aplikował. Skoro decydujesz się wysłać swoje dokumenty do kilku firm, podczas zaproszenia na rozmowę dokładnie zapytaj, z jakiej firmy dzwoni rekruter. Skoro już wiesz, kto zaprosił Cię na rozmowę, postaraj się uzyskać jak najwięcej informacji na jego temat. Co więcej, oprócz przeczytania informacji na stronie internetowej na temat obszaru działania firmy bądź bardziej kreatywny spróbuj uzyskać informacje, jak się firma rozwija, jak pozycjonuje na rynku, jaką ma konkurencję? Istnieje wiele źródeł, gdzie takie informacje możesz uzyskać (portale branżowe, portale społecznościowe, portale biznesowe, gdzie pracodawcy szczególnie dbają o swój wizerunek tzw. (employer branding) i w końcu na forach dyskusyjnych, gdzie możesz zasięgnąć wiedzy na temat firmy od pracowników, których zatrudnia.

DIABEŁ TKWI W SZCZEGÓŁACH – ETAP II

PRZEANALIZOWANIE OGŁOSZENIA O PRACĘ/ZAPOZNANIE SIĘ Z OFERTĄ

Ten etap jest bardzo ważny, choć często niedoceniany przez kandydatów, ponieważ wydaje nam się, że dokładne przeanalizowanie ogłoszenia jest ważne w momencie wysyłania dokumentów aplikacyjnych na interesujące nas stanowisko, później nie jest ono istotne. Otóż nie do końca, szczegółowe przeanalizowanie ogłoszenia pozwala nam zweryfikować, co jest ważne dla potencjalnego pracodawcy, a co więcej z jakiego rodzaju pytaniami możemy się spotkać ze strony osoby rekrutującej.

Przykład: jeżeli pracodawca wymaga wysoko rozwiniętych umiejętności negocjacyjnych, możemy spodziewać się, że rekruter zada przynajmniej jedno z pytań dotyczących tego zagadnienia.

Warto zatem bardzo dokładnie prześledzić treść ogłoszenia, przeanalizować wymagania i zakres obowiązków i krok po kroku odnieść je do własnego doświadczenia i umiejętności.

DIABELSKIE SZTUCZKI – ETAP III

STWORZENIE OBRAZU SAMEGO SIEBIE ZGODNEGO Z KONTEKSTEM WYMAGAŃ PRACODAWCY

Ten etap bywa najtrudniejszy, bo wymaga od nas sięgnięcia w głąb siebie i stworzenia obrazu samego siebie spójnego z profilem pracodawcy. Stąd tak jak wspominałam na nic gotowe szablony i odpowiedzi, bo każdy z nas jest inny i ma inne doświadczenia, które powinien szczegółowo przeanalizować zanim przedstawi je pracodawcy, a pomoże mu w tym właśnie treść ogłoszenia. Dzięki niemu wiesz na co może zwrócić uwagę rekruter i pod konkretną ofertę pracy możesz przygotować krótką prezentację o sobie z konkretnymi przykładami, które potwierdzają Twoje umiejętności czy doświadczenia zawodowe. Pamiętaj w tym momencie sprzedajesz samego siebie, więc przedstaw swoje umiejętności i doświadczenie językiem korzyści, jakie uzyska potencjalny pracodawca zatrudniając właśnie Ciebie.

Przykład: aplikujesz na stanowisko: Menadżera ds. sprzedaży i rozwoju sieci w branży RTV i AGD, gdzie jednym z wymagań podanych w ogłoszeniu jest – nastawienie na osiąganie celów sprzedażowych

Przekładasz to wymaganie na własne umiejętności według schematu:

Cecha – wysokie umiejętności sprzedażowe poparte 5–letnim doświadczeniem w sprzedaży produktów RTV i AGD.

Zaleta – utrzymanie wzrostu sprzedaży przez ostatnie trzy lata i uzyskanie tytułu sprzedawcy roku.

Korzyść dla pracodawcy – zwiększenie sprzedaży o 1.937 526 i rozwój sieci sprzedaży.

Przygotowując prezentację na swój temat zadbaj, żeby była indywidualna i dotyczyła Twojej osoby, poparta konkretnymi przykładami, które uwiarygodnią Cię w oczach rekrutera i stworzą Twój obraz jako kompetentnego, odpowiedniego kandydata na rekrutowane stanowisko.

Żeby udało Ci się osiągnąć cel, jakim jest zdobycie upragnionego wakatu jeszcze raz dla przypomnienia podaję etapy przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej:

Dobre przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej to jak „diabelnie dobra muzyka”, która jest miła dla ucha i zapada w pamięć.

 

Autor:

Anna Radziemska