Artykuły

Etapy rekrutacji

Etapy procesu rekrutacji, w którym bierze udział kandydat można porównać do wspinania się po stopniach:

  • I. Stopień - ogłoszenie rekrutacyjne, którego emisja w zależności od rodzaju stanowiska ukazuje się w wybranych mediach: prasie, wortalach lub portalach internetowych, na tablicach ogłoszeniowych itp. - stąd kandydat czerpie informację o wolnym wakacie na dane stanowisko.
  • II. Stopień - przygotowanie dokumentów aplikacyjnych pod kątem stanowiska, o które kandydat się ubiega.
  • III. Stopień - wstępna weryfikacja dokumentów aplikacyjnych (preselekcja dokumentów aplikacyjnych) przez rekrutera i kontakt telefoniczny do wybranych kandydatów:
    • wywiad telefoniczny - weryfikacja informacji zawartych w dokumentach, poprzedzająca rozmowę kwalifikacyjną, która ma na celu potwierdzenie i dookreślenie przedstawionych przez kandydata informacji, jak również wstępne zweryfikowanie interesujących nas informacji dotyczących twardych kryteriów obejmujących wykształcenie, doświadczenie zawodowe i umiejętności. Na tym etapie pojawiają się również pytania dotyczące oczekiwań finansowych kandydata i jego deklaracji momentu rozpoczęcia pracy u przyszłego pracodawcy,
    • zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną - kandydat zweryfikowany pozytywnie przystępuje do kolejnego etapu rekrutacji, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna.
    • zamieszczenie dokumentów w bazie danych - w sytuacji, kiedy stwierdzamy, że kandydat nie spełnia podstawowych kryteriów rekrutacyjnych proponujemy mu zamieszczenie jego dokumentów aplikacyjnych w bazie danych pod kątem przyszłych projektów rekrutacyjnych.
  • IV. Stopień - rozmowa kwalifikacyjna - przeprowadzony przez rekrutera wywiad sformalizowany oparty o ustalone wcześniej kompetencje, celem, którego jest dokładne zweryfikowanie informacji biograficznych o kandydacie, sprawdzenie jego wiarygodności, oraz określenia predyspozycji i umiejętności w kontekście rekrutowanego stanowiska:
    • testy psychologiczne
    • case study
    • assessment center
    Każdy kandydat zaproszony na spotkanie rekrutacyjne przechodzi przez etap rozmowy kwalifikacyjnej i wypełnia baterię testów, dostosowanych do konkretnego stanowiska. Niektórzy kandydaci biorą udział w case studies, gdzie zadaniem kandydata jest np. określić, uporządkować wskazany problem i zaproponować rozwiązania, czasem też odpowiedzieć na bardziej szczegółowe pytania sprawdzające jego wiedzę. Ma na to określoną ilość czasu, gdy zadanie jest złożone - zabiera je "do domu" i omawia następnego dnia. W przypadku, kiedy rekrutacja odbywa się na stanowiska wyższego szczebla kandydaci dodatkowo uczestniczą w ośrodkach oceny tzw. assessment center - jest to zaawansowana metoda selekcji wymagająca wykorzystania bardziej złożonych narzędzi stosowana w przypadku stanowisk menedżerskich. Celem badania jest zdiagnozowanie grupy kandydatów i wyłonienie spośród niej osób najlepiej spełniających wybrane kryteria. W powyższym procesie kandydaci biorą udział w różnych zadaniach, które są wcześniej przygotowane w taki sposób, żeby odzwierciedlały rzeczywiste zadania w pracy na danym stanowisku. Podczas realizacji zadań kandydaci są oceniani przez kilku asesorów/obserwatorów według ściśle określonych kryteriów i wcześniej opracowanego zestawu kompetencji stanowiskowych.
  • V. Stopień - informacja zwrotna - każda osoba zaproszona na spotkanie rekrutacyjne po upływie terminu określonego przez rekrutera otrzymuje pisemną lub telefoniczną informację zwrotną na temat wyniku rozmowy kwalifikacyjnej, niezależnie od decyzji Klienta o zatrudnieniu, bądź odrzuceniu kandydata.
  • VI. Stopień - etap finalny:
    • zaproszenie na spotkanie do Klienta - weryfikacja kandydata przez Klienta na podstawie rozmowy i przesłanego przez rekrutera kompletu dokumentów z całego procesu rekrutacji,
    • podziękowanie za udział w projekcie - przekazanie dokumentów do bazy kandydatów.