Artykuły
Poszukiwanie pracy
Młodzi Dolnoślązacy w poszukiwaniu pracy wykorzystują własne kontakty i Internet. Tradycyjne sposoby poszukiwania odchodzą do lamusa- takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez firmę doradztwa personalnego ISSP.
Młodzi ludzie z Dolnego Śląska- ambitni studenci ostatnich lat studiów oraz specjaliści z kilkuletnim stażem pracy- znajdują własne sposoby na poszukiwanie pracy. Ludzie Ci są łakomym kąskiem dla potencjalnych pracodawców, dlatego warto się przypatrzeć ich preferencjom i oczekiwaniom. Szczególnie, że doświadczenie mówi, że to właśnie oni wyznaczają trendy, które z czasem stają się standardem.
Prasa codzienna mniej popularna
Oceniając skuteczność metod na znalezienie pracy, najgorzej zostało przez nich ocenione przeglądanie ofert w prasie codziennej (2,75 na 5 pkt). Ten sposób, który dla większości ludzi wydaje się najprostszym i podstawowym źródłem wiedzy na temat rynku pracy, jest dla młodych, ambitnych ludzi przeżytkiem. Wskazują oni, że liczba ofert prezentowana w gazetach jest niewielka, brakuje możliwości szybkiego ich wyszukiwania pod kątem danych kryteriów jak również- co nie pozostaje bez znaczenia- za gazetę trzeba zapłacić. Wydawcy nie pozostają obojętni wobec takich trendów. Już dziś wiele tytułów decyduje się na umieszczanie ogłoszeń jednocześnie na papierze i w Internecie.
Na drugim miejscu uplasowały się informacje pozyskiwane od znajomych (3,89 na 5 pkt.). Tzw. „networking", czyli budowanie jak najszerszej siatki osób, dzięki którym można otrzymać wsparcie w poszukiwaniu pracy, jest coraz bardziej popularne. Młodzi, aktywni ludzie, którzy często zmieniają miejsce pracy, jak również już w czasie studiów odbywają wiele praktyk i staży, są w stanie w ciągu kilku lat zbudować siatkę kilkuset osób pracujących w przeróżnych firmach. Do utrzymywania aktualnych kontaktów często służą im specjalne platformy internetowe, które pozwalają budować bazę znajomych (np. Nasza-klasa, Grono, LinkedIn, OpenBC). Dzięki temu „starzy znajomi" mogą wzajemnie przesyłać sobie oferty pracy, nawet jeżeli nie są w kontakcie od lat. „Networking" opiera się na zaufaniu i wzajemnym polecaniu się. Jego zwolennicy podkreślają, że nie jest to zwykłe „kolesiostwo", ale sposób na otaczanie się kompetentnymi, sprawdzonymi partnerami biznesowymi.
Wśród skutecznych metod poszukiwania pracy najwyżej zostało ocenione korzystanie z wortali poświęconych pracy i karierze (4,05 na 5 pkt). Choć na rynku działa kilkadziesiąt tego typu narzędzi, to prym wiedzie kilka z nich (min. Pracuj.pl, Jobpilot, HRK). Co sprawia, że tylko niektóre osiągają sukces?
Dużo, szybko i dokładnie
Największą zaletą korzystania z wortali internetowych poświęconych karierze i pracy jest- według uczestników badania- łatwa obsługa. Użytkownicy cenią sobie przejrzysty interface, dostępność wszystkich opcji w zasięgu ręki. Na kolejnych miejscach znalazły się możliwość dostępu do dużej ilości różnorodnych i aktualnych ofert oraz innych informacji. Stosunkowo niski koszt zamieszczania ogłoszeń w wortalach pracy sprawia, że coraz więcej firm decyduje się na korzystanie wyłącznie z tego kanału. Dlatego też na najpopularniejszych wortalach dziennie pojawia się nawet tysiąc ogłoszeń. Tak duża ilość ofert nie może pozostać niezauważona wśród osób poszukujących pracy. Co więcej, dzięki różnorodnym opcjom wyszukiwania (ze względu na region, typ pracy, rodzaj stanowiska itp.), można w ciągu kilku sekund uzyskać spis wyłącznie takich ofert, jakie najbardziej nas interesują. Oferty internetowe mają określoną żywotność, standardowo są segregowane ze względu na datę, dzięki czemu można codziennie na bieżąco śledzić zmiany na rynku pracy. Według młodych specjalistów nie ma lepszych narzędzi służących poszukiwaniu pracy. Dlatego też firmy, które chcą zatrudniać młode, dobrze wykształcone osoby z doświadczeniem zawodowym, powinny położyć główny nacisk swych wysiłków rekrutacyjnych na kanały internetowe.
Wciąż jest pole do usprawnień
Jako dwie główne wady istniejących portali pracy uczestnicy wymienili brak wystarczającej ilości szczegółowych informacji w ofertach oraz brak indywidualnego podejścia do internauty poszukującego pracy. Liderzy rynku starają się aktywnie zaspokajać tego typu potrzeby. Już dziś każdy użytkownik czołowych portali może stworzyć w nich swój własny profil. Pozwala on personalizować ofertę serwisu, min. poprzez możliwość przeszukiwania bazy ogłoszeń zgodnie z własnymi preferencjami. Nowością są tzw. jobalert'y- informacje regularnie przesyłane e-mail'em na temat nowych ofert pracy, które spełniają ustalone kryteria użytkownika. Ideą tego typu rozwiązań jest maksymalne ułatwienie korzystania z serwisu, zaoszczędzenie czasu użytkownika, a z punku widzenia administratora- jak największa automatyzacja portalu i związanie użytkowników z serwisem na stałe.
Uczestnicy badania wymieniali też wiele innych wad serwisów poświęconych pracy, min. za mała- ich zdaniem- liczba ofert lokalnych, mała liczba ofert dla młodych specjalistów, ograniczone opcje wyszukiwania, natłok informacji. Uwagi te jednak były sporadyczne.
"Networking" coraz bardziej popularny
W związku z coraz większym zainteresowaniem poszukiwaniem pracy wśród znajomych zapytaliśmy, czy młodzi specjaliści korzystają z internetowych baz służących nawiązywaniu i utrzymaniu znajomości. Aż 57% z nich powiedziało, że tak. Oczywiście nie jest to wynik reprezentatywny dla całej populacji młodych ludzi, ani nawet dla tej części z nich, którzy regularnie używają Internetu. Pokazuje to jednak, że Ci najbardziej aktywni i najlepsi widzą sens w budowaniu osobistych sieci.
Jako największą zaletę korzystania z tego typu narzędzi uczestnicy badania wymienili możliwość dostępu do aktualnych informacji na temat rozwoju kariery ich znajomych. Możliwość śledzenia kariery przyjaciół z czasów studiów lub znajomych z poprzedniej pracy może się przydać w różnorodnych sytuacjach i warto z niej skorzystać. Serwisy networking'owe umożliwiają odświeżenie starych znajomości. Jest to szczególnie cenne w dzisiejszej rzeczywistości- ludzie często zmieniają adres zamieszkania, numer telefonu czy służbowy e-mail. Łatwo można stracić z nimi kontakt. Serwisy networking'owe działają w taki sposób, że każdy użytkownik sam aktualizuje swoje dane, więc połączeni użytkownicy zawsze mogą „namierzyć" starego znajomego.
Drugą zaletą serwisów do budowania bazy kontaktów jest- według uczestników badania- możliwość znalezienia w nich osób, z którymi kiedyś się spotkali, a dziś chcieliby wykorzystać tę znajomość w celach biznesowych. W ten sposób serwis networking'owy umożliwia bliższe poznanie osób, które wcześniej znaliśmy bardzo pobieżnie.
Internet coraz bardziej elastyczny
Duże zainteresowanie usługami związanymi z poszukiwaniem pracy w Internecie sprawia, że powstają nowe narzędzia, łączące zalety już istniejących.
Portal www.jobbay.pl umożliwia zamieszczenie swojego CV w bazie danych i stałą jego aktualizację. Choć portal umożliwia odpowiadanie na zamieszczane w nim oferty pracy, to jego głównym zadaniem jest zgromadzenie jak największej liczby CV, w celu umożliwienia firmom poszukiwań bezpośrednich. Właśnie taki będzie kierunek rozwoju usług doradztwa personalnego w najbliższej przyszłości. Kandydaci zamieszczając swoje CV w bazie nie tracą czasu na poszukiwanie pracy (często nawet nie myślą o jej zmianie w danym momencie). Jednak dzięki umieszczeniu swoich danych pozostawiają sobie otwartą drogę i nie „znikają" z rynku pracy. Z kolei firmy poszukujące pracowników oraz agencje doradztwa personalnego mają łatwiejszy i tańszy dostęp do najbardziej wartościowych pracowników- tych, którzy obecnie zdobywają bezcenne doświadczenie i osiągają sukcesy w innych firmach. Nadchodzą czasy, gdy zamiast samodzielnie szukać pracy, będziemy czekać na telefon na firmowe biurko...
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę ISSP w kwietniu 2006 roku na grupie 85 studentów ostatnich lat studiów posiadających pierwsze doświadczenia zawodowe oraz absolwentów do 3 lat po studiach na terenie Wrocławia i okolic, pracujących w obszarze finansów, HR i marketingu.